Hoidot

    Skeema- eli tunnelukkoterapia

    Vasen lohkot

    Skeematerapiassa tutustumme lapsuudessa muodostuneisiin käyttäytymismalleihimme ja tarkastelemme tunnelukkoja ja niiden syntymistä lapsuudessa ja nuoruudessa sekä vaikutusta tänä päivänä. 

    Totumme käyttäytymään tietyllä tavalla, joka auttaa meitä selviytymään lapsena, mutta ei palvele kasvu pyrkimyksiämme enää aikuisuudessa, vaan pikemminkin pitää meidät kuin liimattuna paikallamme.

    Kun pystymme havaitsemaan, tunnistamaan ja käsittelemään näitä elämämme haasteita voimme vapautua niistä ja kukoistamaan. Tunnelukkoterapia pohjautuu myös ratkaisukeskeiseen terapiaan, joten näiden kahden menetelmän avulla ja tukena, voimme alkaa luomaan parempaa huomista Sinulle.

    MITÄ?

    Skeematerapiaan voit tutustua lisää täältä. Löydät testit, joita käytämme myös terapiassa apuna ja paljon tietoa. Skeematerapiassa käytämme myös paljon mielikuvatehtäviä ja rentoutumista sekä erilaisia harjoitteita, joilla pääsemme sukeltamaan lukkoja aiheuttaviin kohtiin itsessämme.

    KENELLE?

    • Vakavista mielenterveyshäiriöistä kärsiville vain lääkärin ohjeen mukaan

    •  Sinulle, joka haluat panostaa itseesi ja tulevaisuuden hyvinvointiin

    • Kärsit haitallisista toimintatavoista tai elämän kokemuksista

    • Jos edes harkitset terapiaa, kokeile! Tule tutustumiskäynnille ja katsoa, sovinko minä sinulle. Henkilökemian on tutkimuksissa todettu olevan yksi tärkeimpiä kriteerejä terapian onnistumiselle, ei terapian suuntauksen.

     

    SKEEMATERAPIA VOI SOPIA SINULLE, JOS esim.:

    • koet että toimit vastoin omia periaatteitasi
    • et ymmärrä tapaasi toimia
    • kärsit tavastasi elää
    • et ehdi pysähtyä, sinulla on koko ajan kiire (mietit jopa ettei sinulla ole aikaa terapiaan)
    • sinulla on kahlitsevia tunteita
    • joudut usein hankaliin tilanteisiin ihmissuhteissasi
    • elämäsi on tylsää
    • sinulla on riippuvuuksia
    • vältät haasteita epäonnistumisen pelossa
    • pelkäät sairastuvasi vakavasti tai menettäväsi perheesi
    • koet ulkopuolisuutta tai huonommuutta

     

    Tiedät järjellä, että jokin toimintatapasi on sinulle haitallinen, muttet tunne tasolla voi päästää siitä irti?
     
    Käytämme tapaamisissamme mm. kotitehtäviä (lomakkeita, harjoituksia ym.), käsitteellistämme elämänkokemuksia esim. piirroksina, mielikuva- ja rentoutus- ja mielikuvaharjoitteita, toiminnallisia harjoitteita, reflektoivaa keskustelua, jossa asiakas saa empatiaa, hyväksyntää ja huolehtimista liittyen vaikeisiin kokemuksiin, kirjoitamme kirjeitä, joita ei kyllä lähetetä, luomme muistutuskortteja tärkeistä asioista

    Yhdistelen laajasti eri työmenetelmiä ja käytän myös muita työmenetelmiä, kuten joogaa ja hengitysharjoituksia, NLP:tä sekä intuitiivistä kohtaamista.

     

    MITEN?

    • Terapian kesto on tapauskohtaista, mutta n. 10-20 kertaa on keskimääräinen tapaamisten kesto.
    • Sovimme ensimmäisessä tapaamisessa kuinka jatkamme yhdessä eteenpäin.
    • Sitoutuminen ja halu hyvään elämään, on tärkein työkalu terapiassa ja oman elämän hoitamisessa.
    Lue lisää