Onnea, onnea, onneako vain?

    Kuinka paljon onnesta on puhetta... Kuinka ärsyttävältä se tuntuu...Ja nimenomaan juuri silloin, kun ei ole itse onnellinen. Eikö?

    Onnellisuus on päivän sana, joka tuutti tööttää sitä; hymyile, iloitse, ole kiitollinen niin kaikki on hyvin jne..
    Onkohan se kuitenkaan niin yksinkertaista?

    No ei ja on. 

    Palaamme alkuun. Mistä puhumme, sitä tilaamme. Kun puhumme murheesta, epäonnesta, kriiseistä ja siitä ja tästä ikävästä - se lisääntyy. Piste ja selvä, näin se on. Voit vaikka kokeilla. Laita kello soimaan minuutin päästä. Käytä seuraava minuutti murehtimiseen, ajattele jotain oikein ikävää ja tunne se kehossasi.

    Sama juttu onnellisuuden kanssa - kun puhumme asioista, jotka ovat menneet mukavasti, ihanasti, onnistuneesti tai edes jotenkin ok, tuntuu jo heti paljon paremmalta. Kokeile. Laita kello soimaan minuutin päästä. Mieti hetki jotain ihanaa ihmistä, kokemusta tai asiaa, jota odotat. Ehkä lomaa tai unelmaa. Pyöriskele onnen tunteessa hetki, elä, nauti ja hehku siitä. HUOMAATKO ERON?

    Meidän mieli on luonnostaan vähän vinksallaan negatiiviseen, mutta katso ympärillesi, onko se oikeasti tässä hetkessä tarpeellista? Mikä sinulla oikeasti on huonosti? Voitko vaikuttaa siihen? Jos vastasit kyllä, mikä estää sinua tarttumasta toimeen? Jos vastasit ei, voitko hyväksyä tuon asian?

    Synnynnäiset tekijät määräävät n. puolet onnellisuuden kokemuksestamme, 10% on ympäristön aiheuttamaa ja AJATTELE 40%:in onnellisuudestamme vaikuttavat meidän omat ajatuksemme. 

    Siis on todella tärkeää ajatella mitä ajattelee!

    Onnelliset ihmiset ovat tutkitusti energisiä, luovia ja tehokkaita. Heillä on enemmän ystäviä ja sosiaalisia suhteita. He ovat terveempiä ja onnelliset ihmiset jopa elävät tutkimusten mukaan pidempään.

    Onnellisuus tuottaa monenlaisia hyötyjä:

    - mielen toiminta avautuu, positiiviset tunteet laajentavat havaintokenttää ja avaavat lisää mahdollisuuksia..
    - saamme lisää resursseja: psykologisia, sosiaalisia ja fyysisiä voimavaroja.
    - positiiviset tunteet vahvistaa meidän selviytymistä, ne suojaavat esim. masennukselta.

    TEHDÄÄN TAAS TESTI, SUOMALAINEN USKOO VASTA KUN KOKEE SEN ITSE;)

    Kokeile viikon ajan jotakin seuraavaa ja huomaa ero:


    1. Miten olet selvinnyt tähän asti -jalosta selviytymisstrategioitasi.

    2. Huomaa jotain hyvää mistä olet kiitollinen joka päivä. (esim. sinulla on vaatteita, ruokaa, koti yms...)

    3. Vältä yliajattelua, yritämme järkeistää paljon asioita ja ajattelemme, että jatkuva asioiden märehtiminen poistaa ne ja edes yritämme tehdä asioille jotain. Väärin, silloin vellomme ikävissä asioissa ja ne vain lisääntyvät.

    4. Vältä vertailemasta itseäsi muihin. Aina on joku, jolla menee paremmin, mutta myös joku jolla menee huonommin. Keskity itseesi. 

    5. Tee ystävällisiä tekojen toisille - edes pieniä! (esim. hymyile, avaa ovi, anna odottamaton kehu..)

    6. Vaali ihmissuhteitasi! (esim. soita ystävälle, jolle et ole aikoihin soittanut, lähetä tekstari, halaa puolisoasi...)

    7. Anna anteeksi! Anteeksi antamisen voima on suuri, tekoja ei tarvitse hyväksyä, mutta päästät itsesi vapaaksi, kun annat anteeksi.

    8. Sitoudu johonkin näistä!

    Valoisaa viikkoa!!!!!

    Jos en olisi itse kokenut kaikkea tätä, en puhuisi. Jos en uskoisi tämän voimaan en kertosi sinulle, mutta tiedän, olen kokenut ja kokeillut, hyväksi todennut ja voin koko kehollani ja mielelläni asettua jokaisen sanani taakse. Nyt toivon ja uskon, että kahden pikatestin suorittaneena Sinäkin otat haasteen vastaan innosta puhkuen ja viikon päästä tiedät mistä puhuin..